ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

پیدا کردن جایگاه خودتان در پلتفرم اینستاگرام که بیش از 1 میلیارد کاربر دارد بسیار دشوار است. به همین دلیل است که ردیابی بازدیدها و تعاملات خود در این برنامه یک استراتژی کلیدی برای سنجش موفقیت میزان بازاریابی شما در اینستاگرام است. اگر به دنبال درک بهتر عملکرد محتواهای منتشر شده خود در اینستاگرام هستید و همچنین دوست دارید از موفق‌ترین تاکتیک‌های خود برای ارتباط بیشتر با دنبال‌کنندگان (فالوورها) خود استفاده کنید می‌توانید با ما در این مقاله همراه شوید تا با مفهوم و چگونگی استفاده از مفاهیم ریچ (Reach) و ایمپرشن (Impression) در اینستاگرام آشنا شوید.


ایمپرشن (Impression) در اینستاگرام چیست؟

ایمپرشن (تاثیرگذاری) در اینستاگرام معیاری برای تعداد دفعاتی است که یک پست یا تبلیغ شما روی صفحه گوشی افراد نمایش داده می‌شود. نکته مهم این است که اصلا مهم نیست که یک شخص چند بار پست شما را مشاهده می‌کند بلکه تعداد دفعات آن شمارش می‌شود. به بیان دیگر اگر یک نفر آن پست را ده بار نگاه کند و یا این که ده نفر هر کدام یک بار پست شما را نگاه کنند تعداد دفعات شمارش شده یکسان هستند.

اصطلاح ایمپرشن (تاثیرگذاری) اغلب با ریچ اشتباه گرفته می‌شود.

معیار ایمپرشن مهم است، زیرا به شما این امکان را می‌دهد که بینش‌هایی در مورد عملکرد پست‌ها و تبلیغات خود به دست آورید و تعیین کنید که آیا آنها به طور منظم برای کاربران جدید و فعلی ظاهر می‌شوند یا خیر، و مخاطبان علاقه‌مند را جذب می‌کنند یا خیر.

اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از برخی از نسخه‌های ایمپرشن و ریچ استفاده می‌کنند، اگرچه ممکن است نام آنها در هر کدام از این پلتفرم ها متفاوت باشد.

به عنوان مثال، لینکدین ایمپرشن‌ها را به همان روشی که اینستاگرام انجام می‌دهد ردیابی می‌کند. اما معیاری که در اینستاگرام به عنوان ریچ (Reach) شناخته می‌شود، در لینکدین تأثیر منحصر به فرد (Unique Impressions) نامیده می‌شود.

آیا تشخیص این دو مفهوم برای شما هم گیج کننده است؟ پس با ما همراه شوید تا در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت اصلی این دو بپردازیم.


ریچ (Reach) در اینستاگرام چیست؟

در حالی که ایمپرشن همه بازدیدهای یک پست یا تبلیغ را اندازه‌گیری می‌کنند، ریچ (میزان دسترسی) فقط بازدیدهای منحصربه‌فرد را ردیابی می‌کند، و بازدیدهای تکراری توسط همان کاربر را حذف می‌کند.

این تفکیک به این معنی است که ریچ به شما امکان می‌دهد تعداد واقعی بینندگانی را که یک پست خاص را مشاهده کرده‌اند را ردیابی کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا به طور کامل متوجه شوید که چند نفر آن پست خاص را مشاهده کرده‌اند.


تفاوت ایمپرشن با ریچ در چیست؟

در حالی که این دو بسیار مشابه هستند، ریچ و ایمپرشن دو چیز متفاوت را اندازه‌گیری می‌کنند. اما باید بدانید که هر دو معیار مهمی برای اندازه‌گیری عملکرد پست‌ها و تبلیغات شما در فضای اینستاگرام هستند.

اینستاگرام معیار ریچ (میزان دسترسی) را به شما نشان می‌دهد تا متوجه شوید که چند بار محتوای تولید شده توسط شما روی صفحه نمایش کاربران نشان داده شده است. در حالی که ایمپرشن بیشتر بر تاثیر محتوای شما متمرکز است. به این صورت که ردیابی می‌کنند که آیا کاربران پست یا تبلیغ شما را بیش از یک بار مورد بررسی قرار داده‌اند یا خیر.


وقتی ایمپرشن اینستاگرام بیشتر از میزان ریچ است

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که تأثیرات پست‌های اینستاگرام شما بیشتر از نرخ ریچ شما است. این اتفاق یک موضوع بسیار خوب است.

این موضوع نشان می‌دهد که دنبال‌کنندگان شما بیش از یک بار محتوای شما را مشاهده می‌کنند. با هر بازدید، ایمپرشن‌های اینستاگرام شما افزایش می یابد، در حالی که عدد ریچ شما به ازای هر کاربر فقط یک بار در مجموع محاسبه می‌شود.


نحوه مشاهده ایمپرشن و ریچ اینستاگرام

برای مشاهده میزان تأثیرگذاری (Impression) و دسترسی (Reach) اینستاگرام خود و همچنین سایر معیارهای مهم برای حساب اینستاگرام خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه اینستاگرام را باز کنید و به پروفایل خود بروید.
  2. روی گزینه نمایش داشبورد حرفه‌ای (View Professional Dashboard) در بالای پروفایل خود ضربه بزنید.
  3. سپس روی گزینه مشاهده همه بینش‌ها (See All Insights) ضربه بزنید.
ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

در این صفحه، می‌توانید میزان نمایش‌های کلی و همچنین حساب‌هایی را که در 7 یا 30 روز گذشته به محتوای شما دسترسی پیدا کرده‌اند را مشاهده کنید.


رمزگشایی از بخش آنالیز میزان دسترسی در اینستاگرام

در ادامه این مبحث بیایید نگاهی عمیق‌تر به نحوه ردیابی آنالیزها همراه با ایمپرشن و ریچ در داشبورد حرفه‌ای که در پروفایل‌های Creator و Business اینستاگرام موجود است، بیندازیم.  

در داشبورد حرفه‌ای خود، می‌توانید موضوعات زیر را مشاهده کنید:

  1. تعداد حساب‌هایی که به تمام محتوای منتشر شده توسط شما دسترسی پیدا کرده‌اند.  
  2. تعداد ایمپرشن‌هایی که از محتوای شما دریافت کرده است.  
  3. فعالیت‌های حساب شما، از جمله تعداد بازدید از پروفایل شما، تعداد دفعات کلیک بر روی لینک وب سایت شما و همچنین تعداد دفعات ضربه زدن بر روی دکمه تماس اینستاگرام
  4. پست‌های برتر، داستان های برتر، و ویدیوهای برتر IGTV بر اساس ریچ

شما همچنین می‌توانید بر روی گزینه مشاهده همه (see all) در بخش استوری‌ها و IGTV خود کلیک کنید تا میزان ریچ و تأثیرات تک تک محتواهای منتشر شده خود در دو سال گذشته را مشاهده کنید.

این روش بسیار مفید است زیرا به شما امکان می‌دهد محتوایی را که عملکرد فوق‌العاده خوبی دارند را ردیابی کنید و به شما این امکان را می‌دهد که به اطلاع‌رسانی و تطبیق استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود ادامه دهید.


کدامیک در اینستاگرام مهم‌تر است، ایمپرشن یا ریچ؟

اکنون که شباهت‌ها و تفاوت‌های بین ریچ و ایمپرشن را می‌دانید، ممکن است از خود بپرسید که باید به کدام یک از این معیارها توجه بیشتری داشته باشید.

قبل از پاسخ به این سوال باید مد نظر داشته باشید که افزایش ایمپرشن معمولا منجر به افزایش تعامل و تعداد دنبال‌کنندگان شما می‌شود. اگر ایمپرشن شما بیشتر از میزان ریچ شما باشد، نشانه آن است که مخاطبان شما چندین بار محتوای شما را مشاهده می‌کنند.

اما در مورد پاسخ به سوال بالا باید گفت، این موضوع تا حد زیادی به اهداف شما بستگی دارد. اگر هدف شما افزایش میزان آگاهی افراد از برند شما، رشد حساب خودتان، قابل کشف شدن و در دسترس بودن حساب خودتان است، ریچ مهم‌ترین معیاری است که باید روی آن تمرکز کنید.

از آنجایی که افزایش تعداد بازدیدها معمولاً نشان‌دهنده تعاملات متعدد با محتوای شما از سوی کاربران فردی است، ردیابی ایمپرشن‌ها فرصتی عالی برای ایجاد جامعه و افزایش وفاداری به برند است.

دانستن اینکه محتوای شما در بین مردم طنین انداز شده است، به شما کمک می‌کند همچنان پست‌ها و داستان‌هایی را ارائه دهید که باعث می‌شود دنبال‌کنندگان برای اطلاعات بیشتر به حساب شما بازگردند.


کاربرد ایمپرشن در استوری‌های اینستاگرام

ایمپرشن و ریچ را می‌توان به همان روش مورد استفاده در پست‌های معمولی در استوری های اینستاگرام هم مورد استفاده قرار داد. 

همانطور که ایمپرشن بازگشت کاربران جهت مشاهده مجدد یک پست را به شما اطلاع می‌دهد، می‌تواند به شما نشان دهد که فالوورهای شما هم بیش از یک بار استوری‌های شما را تماشا کرده‌اند.


ایمپرشن پست‌های اینستاگرام

در پست‌های شخصی اینستاگرام، می‌توانید هم ایمپرشن‌ها و هم ریچ را از طریق جزئیات insight مشاهده کنید. این بخش با استفاده از تفکیک زیر به شما امکان می‌دهد بدانید پست شما در کجا نمایش داده شده است:

  • ایمپرشن صفحه اصلی – پست شما از طریق فید اصلی مشاهده شد.
  • ایمپرشن پروفایل – پست شما از طریق صفحه پروفیل شما مشاهده شد.
  • ایمپرشن مکان – پست شما از طریق یک برچسب موقعیت مکانی مشاهده شد.
  • ایمپرشن هشتگ ها – پست شما از طریق جستجوی هشتگ مشاهده شد.
  • ایمپرشن کاوش – پست شما از طریق صفحه کاوش مشاهده شد.
  • ایمپرشن دیگران – پست شما از طریق منبع دیگری مشاهده شد.


ایمپرشن اینستاگرام از طریق دیگر به چه معناست؟

متوجه بخش دیگری از ایمپرشن‌های اینستاگرام از طریق دیگران خواهید شد. این دسته از ایمپرشن‌ها برای سایر روش‌های غیرمستقیم مشاهده پست‌های شما مهم است. این گزینه شامل موارد گفته شده در زیر است:  

  • پست خود را از طریق پیام به اشتراک بگذارید
  • پستی که در آن تگ شده اید
  • پست‌های ذخیره شده


ایمپرشن‌های ویدیویی IGTV

بخش IGTV ایمپرشن‌ها را ردیابی نمی‌کند. در عوض، بازدیدها، لایک‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و تعداد ویدیوهای ذخیره شده را ردیابی می‌کند.


تعداد ایمپرشن خوب در اینستاگرام چقدر است

گاهی اوقات کاربران اینستاگرام مطمئن نیستند که آیا افزایش بازدیدها چیزی است که ارزش جشن گرفتن دارد یا خیر. متأسفانه، هیچ معیاری برای تعداد مناسب برای نمایش‌ها وجود ندارد، زیرا هر حساب منحصربه‌فرد است.

اما برای ادامه رشد حساب خود در پلتفرم اینستاگرام، باید از میزان ریچ و ایمپرشن ماه گذشته برای مقایسه با آمار فعلی استفاده کنید.

اگر متوجه افزایش درصد مثبت ماه به ماه شدید، این نشانه مطمئنی است که استراتژی بازاریابی اینستاگرام شما برای شما کارآمد است. با این حال، اگر متوجه کاهش شدید آن شدید، وقت آن رسیده است که محتوای اینستاگرام خود را مجدداً بررسی کرده و کاربردی بودن آنها برای کاربران را بررسی کنید.

برای این کار می‌توانید سوالاتی مانند اینکه، پست‌های شما نسبت به قبل چه تغییری کرده است، آیا تعداد پست‌ها کاهش پیدا کرده، آیا تعاملات کاربران با شما کمتر شده را از خودتان بپرسید.

پرسیدن این دست از سوالات به شما کمک می‌کند تا به مسیر صحیح رشد حساب خود بازگردید.


نتیجه‌گیری:

ایمپرشن (تاثیرگذاری) و ریچ (در دسترس بودن) اینستاگرام، بینش مهمی است که به شما کمک می‌کند عملکرد پست‌ها و تبلیغات خود را اندازه‌گیری کنید.

در حالی که ریچ تصویری از تعداد دفعاتی که محتوای شما بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود را نشان می‌دهد، ایمپرشن به شما امکان می‌دهند که ببینید کدام پست‌ها باعث می‌شود تا کاربران آنها را مجددا ببینند. هر دو معیار می‌توانند به شما در تنظیم و بهبود استراتژی بازاریابی اینستاگرام کمک کنند.

اگر می‌خواهید همچنان به رشد حساب خود ادامه دهید، اهدافی را برای خود تعیین کنید و ماه به ماه میزان ایمپرشن حساب خود را افزایش دهید همانطور که میزان تعامل بازدیدکنندگان با پست‌های منتشر شده را بررسی می‌کنید.

اجازه ندهید افت ایمپرشن شما را دلسرد کند. در عوض، از آن به عنوان انگیزه استفاده کنید و به تولید محتوایی ادامه دهید که به دنبال‌کنندگان شما انگیزه می‌دهد و برای آنها الهام بخش و سرگرم کننده است.




مطالبی که شاید برای شما مفید باشد

نحوه ایجاد چندین حساب اینستاگرام و جابجایی بین آنها

آموزش برچسب گذاری در اینستاگرام

راهنمای گام به گام استفاده از استیکر های اینستاگرام




دیدگاهتان را بنویسید