تاریخچه کامپیوتر در ایران

اولین کامپیوتر در تیرماه سال 1341 برای مصرف شخصی امیر عباس هویدا وارد کشور شد. باید به این نکته اشاره کرد که ایشان در آن زمان عهده دار پست نخست وزیری بودند. می‎توان بیان کرد که تقریبا 10 سال بعد از ظهور کامپیوتر در کشورهای صنعتی این محصول شگفت انگیز وارد ایران شد. درباره عکس منتشر شده از امیرعباس هویدا به عنوان اولین فرد ایرانی که دارای کامپیوتری شخصی است باید این نکته را بیان کرد که این عکس در سال 1354 (سال‎های پایانی نخست وزیری 13 ساله‎اش) توسط جیمز بلر (James Blair) عکاس مجله نشنال جئوگرافیک ثبت شده است.  

عکس امیرعباس هویدا در حین کار با کامپیوتر شخصی خود
عکس امیرعباس هویدا در حین کار با کامپیوتر شخصی خود

دوره توسعه کامپیوتر در ایران به صورت علمی و آکادمیک از سال 1350 آغاز و تا سال 1360 ادامه داشت. بعد از شروع جنگ تحمیلی در ایران این توسعه تا حدودی متوقف شد. اما بعد از اتمام جنگ تحمیلی در سال 1367 دوباره به حالت اول خود برگشت. لازم به ذکر است که اولین محموله کامپیوتر در سال 1364 درست در میانه جنگ تحمیلی وارد ایران شد. این محموله به سفارش شرکت مخابرات ایران و توسط شرکت نرم‎افزاری سینا وارد کشور شد. یکی از تصاویر شاخص از کامپیوترهای شخصی در این دوره می توان به تصویر احمد شاملو اشاره کرد که از کامپیوتر شخصی خود برای تهیه فیش‎های کتاب کوچه استفاده می‎کرد. اما دوره ورود کامپیوتر به ایران آن هم به صورت انبوه از اوایل دهه 70 شمسی است.

تصویر احمد شاملو پشت کامپیوتر شخصی‌اش
تصویر احمد شاملو پشت کامپیوتر شخصی‌اش




مطالبی که شاید برای شما مفید باشد

تاریخچه پیدایش کامپیوتر

آشنایی با اجزای مختلف کامپیوتر

چگونگی تشخیص سخت افزار خراب در کامپیوتر




5/5 - (2 امتیاز)

این پست دارای 2 نظر است

  1. سوسن

    فکر می‌کنم اولین کامپیوتر را دکتر شیخ‌السلام زاده برای سیستم‌های انفورماتیک وزارت کار و تأمین اجتماعی وارد ایران کرد. این دستگاه یک مانیتور است. دستگاه کامپیوتر در آن سال‌ها بسیار بزرگ بود و در سالن‌های نسبتأ بزرگ کار می‌کرد. کامپیوتر خانگی در اواخر سال ۵۷ به کشور وارد شد و قرار بود در ایران توسط شرکت کامپیوتر ترمینالز ایراک ساخته شود که با وقوع انقلاب این برنامه متوقف شد.

  2. حمید

    درود، آقای هویدا در حال استفاده از ترمینال data station و قلم نوری بود که توسط خط تلفن به کامپیوتر main frame ، احتمالاً، سازمان برنامه یا شعبه IBM ایران متصل بود، در آن تاریخ هنوز کامپیوتر شخصی وجود نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید