اینستاگرام در سالهای اخیر در صدر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مورد استفاده برای فروش محصولات و ارتباط با مشتریان قرار گرفته است و به نظر میرسد هر سال این پلتفرم ابزارها و ویژگیهای بیشتری را برای پاسخگویی به مشاغل روی پلتفرم خود اضافه میکند. یکی از این ویژگیهای مهم، معرفی اکانت های حرفهای (Professional) بود که شامل اکانت تجاری (Business) و اکانت خالق (Creator) اینستاگرام میشود. در این مقاله ما در مورد نحوه ایجاد اکانت تجاری اینستاگرام و مزایای مربوط به این نوع اکانت نسبت به سایر اکانت ها صحبت کردهایم.
اکانت تجاری اینستاگرام چیست؟
اکانت های تجاری اینستاگرام یکی از دو گزینه رایگان پروفایل حرفهای است که در دسترس کاربران اینستاگرام است.
یک پروفایل تجاری چندین نوع ابزار و خدمات مربوط به بازاریابی رسانه های اجتماعی بیشتر از اکانت شخصی به کاربران ارائه میدهد. برخی از این امکانات عبارتند از:
- تجزیه و تحلیل اینستاگرام برای میزان دسترسی (reach)، ایمپرشن ها (impressions) و جمعیت شناسی فالوورها
- امکان تبلیغ پستها و اجرای تبلیغات اینستاگرام
- چندین گزینه تماس برای کسب و کار شما، از جمله شماره تلفن، آدرس ایمیل و آدرس فیزیکی شرکت
- ادغام دکمه اکشن
اگر صاحب یک برند هستید و استراتژی اینستاگرام برای فروش محصولات، بازاریابی کسب و کار خود را دارید یا فقط میخواهید از طریق تعامل با سایر کاربران میزان آگاهی افراد را نسبت به برند خود افزایش دهید، میتوانید از یک اکانت تجاری در اینستاگرام بیشترین سود را ببرید.
اکانت تجاری اینستاگرام (Business) چه فرقی با اکانت خالق یا سازنده (Creator) دارد
قبل از اینکه به نحوه راهاندازی اکانت تجاری اینستاگرام خود بپردازیم، اجازه دهید یک مقایسه سریع از هر سه نوع اکانت اینستاگرام انجام دهیم.
برای مقایسه سریع ویژگیهای کلیدی هر سه نوع اکانت موجود در اینستاگرام ما از یک جدول استفاده کردهایم. با مطالعه دقیق این جدول میتوانید به راحتی به مزیتهای هر کدام از این اکانتها پی ببرید.
اکانت شخصی | اکانت تجاری (Business) | اکانت سازنده (Creator) | |
حریم خصوصی | خصوصی یا عمومی | فقط عمومی | فقط عمومی |
گزینههای تماس اضافی | خیر | بله | بله |
بینش و تجزیه و تحلیل | خیر | بله | بله |
2 عدد صندوق ورودی | خیر | بله | بله |
انتشار خودکار | خیر | بله | خیر |
ویژگی وقت ملاقات و رزرو | خیر | بله | خیر |
تولید محتوای برند | خیر | خیر | بله |
تبلیغ محتوای برند | خیر | بله | خیر |
مشاهده کردن بینش محتوای برند در فیس بوک | خیر | بله | خیر |
آنالیز فالوورها و لغو فالوها | خیر | خیر | بله |
اجرای تبلیغات در اینستاگرام | خیر | بله | بله |
نحوه ایجاد اکانت تجاری در اینستاگرام
اگر در اینستاگرام کاملاً تازه کار هستید یا میخواهید از ابتدا یک اکانت تجاری ایجاد کنید، مراحل راهاندازی اکانت جدیدتان بسیار آسان است. شما فقط باید مراحل ذکر شده را انجام بدهید.
- اپلیکیشن موبایل اینستاگرام را در گوشی iOS یا اندروید باز کنید و گزینه ایجاد یک حساب جدید (Create New Account) را انتخاب کنید.
- یک نام کاربری برای اکانت تجاری جدید اینستاگرام خود انتخاب کنید.
- شماره تلفن یا ایمیل خود را اضافه کنید. همچنین میتوانید از اطلاعات تماس یک اکانت موجود دیگر استفاده کنید.
- در انتها گزینه کامل کردن ثبت نام (Complete Signup) را انتخاب کنید.
اکنون پروفایل اینستاگرام شما ساخته شده است. شما به طور خودکار به عنوان یک اکانت شخصی شروع به کار خواهید کرد. برای اینکه حساب شخصی شما تبدیل به یک اکانت تجاری شود مراحل زیر را دنبال کنید.
- بر روی نماد پروفایل اینستاگرام خود در گوشه سمت راست پایین برنامه ضربه بزنید.
- روی نماد سه خط افقی (منو) در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
- روی گزینه تنظیمات (Settings) ضربه بزنید و سپس گزینه اکانت (Account) را انتخاب کنید.
- به پایین لیست بروید و بر روی گزینه تغییر به حساب حرفهای (Switch to Professional Account) ضربه بزنید.
- در این مرحله ویژگیهای اکانت حرفهای به شما نمایش داده میشود و شما باید با ضربه زدن بر روی گزینه ادامه (Continue) این صفحه را رد کنید.
- از میان گزینههای موجود، یک دسته برای برند خود انتخاب کنید.
- در صفحه بعدی، حالت تجاری (Business) را به عنوان نوع اکانت خود انتخاب کنید.
- اطلاعات تماس خود را بررسی کرده و Next را انتخاب کنید.
- در این بخش میتوانید صفحه کسب و کار فیس بوک موجود خود را به اکانت اینستاگرام خود متصل کنید یا یک صفحه فیس بوک جدید ایجاد کنید.
تبریک میگوییم، شما اکنون یک پروفایل تجاری در اینستاگرام دارید.
آیا اکانت تجاری اینستاگرام برای شما مناسب است؟
اکانتهای تجاری در اینستاگرام برای خردهفروشان، برندها، سازمانها و ارائهدهندگان خدمات بهترین نوع اکانت هستند. ابزارهای مهم فروش و تبلیغات در اکانت تجاری موجود است، مانند تبلیغات، ادغام رزرو و خرید اینستاگرام.
اکانتهای خالق یا سازنده (Creator) نیز اکانتهای حرفهای هستند، اما دارای چند ابزار متفاوت هستند که در ادامه به آنها پرداختهایم.
اکانت خالق یا سازنده (Creator) اینستاگرام چه فرقی با اکانت تجاری دارد؟
استفاده از اکانتهای سازنده اینستاگرام برای افراد عمومی، تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و اینفلوئنسرها توصیه میشود.
در یک کلام، سازندگان اغلب چیزی برای فروش ندارند و اغلب با برندها و کسب و کارها برای تبلیغات یا مشارکت در فروش همکاری میکنند.
اکانت سازندگان همچنین به اطلاعات آماری دسترسی دارند، اما سایر ویژگیهای اکانت تجاری مانند دکمههای تماس و ایجاد آگهی را ندارند.
مزایا و ویژگیهای اینستاگرام برای کسب و کار
بیایید نگاهی عمیقتر به برخی از ویژگیها و ابزارهایی بیندازیم که اپلیکیشن اینستاگرام را برای تجارت بسیار عالی میکند.
الف) بینش (Insight) انحصاری اینستاگرام برای اکانت های حرفهای
یک بازاریابی عالی در اینستاگرام نیاز به تجزیه و تحلیل عالی دارد و یک پروفایل تجاری در اینستاگرام این قابلیت را به شما ارائه میدهد.
با کلیک بر روی دکمه بینش (Insights) در پروفایل خود، به گنجینهای از معیارها در داشبورد حرفهای اکانت تجاری هدایت خواهید شد. چیزهایی که شما در این بخش مشاهده میکنید عبارتند از:
- تعدا اکانتهایی که پستهای شما را مشاهده کردهاند (Accounts Reached)
- میزان فعالیت در اکانت شما (بازدید از پروفایل اینستاگرام، ضربه زدن بر روی لینک وب سایت شما و غیره)
- 3- محتوای برتر در پستها، استوریها و IGTV
- تعاملات محتواها (لایک، نظر، اشتراکگذاری، ذخیره)
- جمعیت شناسی مخاطبین (مکان، جنسیت، سن، بیشترین زمان فعال بودن)
- رشد فالوور (دنبال کردن، لغو فالو)
با تجزیه و تحلیل اینستاگرام، میتوانید به اطلاعات زیادی دسترسی پیدا کنید از جمله اینکه فالوورهای شما دقیقاً چه کسانی هستند.
علاوه بر عملکرد کلی اکانت (تصویر بالا)، با یک اکانت تجاری در اینستاگرام، میتوانید بینشهایی را در پستها و استوریهای فردی خود مشاهده کنید تا نحوه تعامل افراد با آن پستها را مشاهده کنید.
با این کار میتوانید موضوعات مشترک در پستهایی که دارای بیشترین تعامل هستند را بررسی کنید و از آن موضوعات در پستهای بعدی خودتان استفاده کنید.
در یک داشبورد خوانا، میتوانید تعداد فالوها و لغو فالوها، نظرات و لایکهای خود را کنترل کنید. بهعلاوه، میتوانید یک عکس فوری از امتیاز کلی مشارکت خود بگیرید تا متوجه بشوید کجا میتوانید تلاشهای خود را در کدام قسمت برای ایجاد تعامل بیشتر متمرکز کنید.
ب) ایجاد و مدیریت تبلیغات با یک اکانت تجاری اینستاگرام
با یک اکانت تجاری، میتوانید در اینستاگرام تبلیغ کنید و حتی به راحتی یک پست را مستقیماً در برنامه اینستاگرام تبلیغ کنید. کافی است روی دکمه تبلیغ کردن (Promote) در پروفایل اینستاگرام خود ضربه بزنید تا از یک پست موجود یک تبلیغ ایجاد کنید و سپس مقصد نهایی خود را انتخاب کنید که میتواند پروفایل اینستاگرام، وب سایت خودتان یا بخش پیامهای مستقیم باشد.
با بخش مدیریت تبلیغات فیسبوک (Facebook Ads Manager)، میتوانید کمپینهای تبلیغاتی پولی برای پلتفرم ایجاد کنید، بودجه مشخص کنید و حتی با سایر تولیدکنندگان (Creator) یا اینفلوئنسرهای (Influencer) اینستاگرام همکاری کنید.
اکنون میتوانید مستقیماً با اینفلوئنسرها و با تبلیغ محتوای برندی که ایجاد میکنند، کار کنید.
پ) دکمه های اکشن برای اکانت های تجاری اینستاگرام
دکمههای اکشن یک ویژگی جدیدتر در اینستاگرام برای کسب و کار هستند و فوقالعاده مفید هستند.
اینستاگرام روی دکمههای اکشن برای ایجاد تعاملات و تجربیات دیجیتال برای حمایت از کسبوکارهای کوچک در این پلتفرم کار کرد. در اینجا یک نمای کلی از چند دکمه Action موجود برای پروفایل تجاری وجود دارد. این گزینهها عبارتند از:
- Order Food: از این گزینه میتوان برای سفارش غذا استفاده کرد. به شرط اینکه سیستم خدمات دهی مورد نیاز با این گزینه در کشور کاربر لینک شده باشد.
- Book Now: از این گزینه میتوانید برای تعیین وقت ملاقات استفاده کنید.
- Reserve Now: شما میتوانید به راحتی با این گزینه میز خودتان در رستوران ها و کافه را رزرو کنید. به شرط اینکه این ویژگی در کشور کاربر قابل اجرا باشد.
ت) خرید و پرداخت اینستاگرام
فروشگاههای اینستاگرام خرید را مستقیماً به این پلتفرم آوردهاند و اکانتهای تجاری اکنون میتوانند ویترین فروشگاه دیجیتال خود را با اینستاگرام ادغام کنند تا یک کاتالوگ محصول درست کرده و در پروفایل خود به نمایش بگذارند.
پس از راهاندازی فروشگاه اینستاگرام، میتوانید محصولات را مستقیماً در پستها و استوریهای خود تگ کنید. وقتی بیننده روی پست قابل خرید شما ضربه می زند، به آن مورد در فروشگاه شما منتقل میشود و میتواند خرید را تکمیل کند.
اینستاگرام در حال راهاندازی پرداخت اینستاگرامی در سطح جهانی است که به خریداران امکان میدهد محصولات شما را مستقیماً در برنامه خریداری کنند. برای مناطق مختلفی از جهان خارج از ایالات متحده، خریداران میتوانند برای تکمیل خرید خود مستقیماً به سمت صفحه پرداخت محصول مورد نظر در وب سایت شما بروند.
ث) ارسال خودکار پست در اینستاگرام با یک اکانت تجاری
یکی از مزایای کلیدی پروفایل تجاری در اینستاگرام، امکان فعال کردن پست خودکار است. این یک ویژگی مفید برای صاحبان مشاغل پرمشغله است.
در حال حاضر، API اینستاگرام فقط اجازه ارسال خودکار برای اکانت های تجاری را میدهد. این بدان معناست که شما نمیتوانید یک اکانت سازنده (Creator) یا شخصی (Personal) داشته باشید و از این ویژگی استفاده کنید.
اگر برنامهریزی و ایجاد محتوای ثابت برای اکانت کاربری شما در اینستاگرام برای کسب و کار یا برند شما ضروری است، پس یک اکانت تجاری در اینستاگرام باید اولین انتخاب شما باشد.
کلام پایانی: شاید در انتها باید به شما اطمینان بدهم که فرآیند تغییر اکانت کاربری شخصی به اکانت کاربری تجاری در اینستاگرام باعث از دست دادن هیچ یک از فالوورها یا پستهای شما نمیشود. خیالتان راحت.
مطالبی که شاید برای شما مفید باشد
چگونه بفهمیم چه کسی در اینستاگرام فالو بک نداده است
چگونه بفهمیم که چند نفر پست اینستاگرام ما را ذخیره کردهاند
مخفی کردن اکانت اینستاگرام از کسانی که شماره تلفن ما را دارند