وقتی مایکروسافت جزئیات ویژگیهای جدید سیستم عامل ویندوز 10 خود را اعلام کرد، یکی از ویژگیهایی که درباره آن صحبت شد DirectX 12 بود.
برنامه DirectX نامی است که مایکروسافت برای توصیف مجموعهای از رابطهای برنامهنویسی برنامه (API) استفاده میکند. DirectX برای برنامههای چندرسانهای و ویدئویی استفاده میشود. مهمترین این برنامهها بازیهایی هستند که بدون DirectX در ویندوز به سادگی قابل اجرا نیست و یا اینکه به خوبی کار نمیکنند.
برای مدت زیادی، حداقل در سالهای قبل از انتشار ویندوز 95 سرویس 2، بازی در کامپیوتر شخصی اغلب یک پروسه عذاب آور بود که شامل سیستم عامل DOS و دیسکهای بوت بود. به منظور دسترسی مستقیم بازیها به سختافزار سیستم، ابتدا باید DOS را بوت میکردید. سپس از شناسههای ویژه در فایلهایconfig.sys و autoexec.bat استفاده میکردید.
سپس این امکان را به شما میداد تا در بازیها دسترسی بیشتری به حافظه، کارت صدا، ماوس و غیره داشته باشید.
ابزار DirectX
مایکروسافت به سرعت متوجه شد که برای محبوبیت سیستمعامل ویندوز در بین گیمرها، باید به سازندگان بازی راهی بدهد تا محصولاتشان به همان منابع سختافزاری موجود در ویندوز مانند DOS دسترسی پیدا کنند.
اولین نسخه DirectX برای ویندوز 95 و NT 4.0 در ژوئن 1996 نسخه2.0a بود. در ابتدا قبول این موضوع به کندی پیش میرفت. اما منصفانه است که بگوییم DirectX بازیهای کامپیوتری را برای همیشه تغییر داد. بعد از این اتفاق بعید است بازیای را پیدا کنید که ارزش بازی کردن در ویندوز را داشته باشد و شما این کار را نکنید.
با گذشت زمان،DirectX به سادگی بهتر و بهتر شده است. اما اینکه آیا میتوانید از هر نسخه جدید استفاده کنید کاملاً به این بستگی دارد که آیا اجزای سیستم شما، به ویژه کارت گرافیک، از آن پشتیبانی میکند یا خیر. بنابراین، گرچه DirectX برای گیمرها یک مزیت است، اما اگر سختافزار شما بیش از دو نسل قدیمی باشد، احتمال زیادی وجود دارد که کامپیوتر شما نتواند از هر نوع زنگ و سوت جدیدی که جدیدترین نسخه شامل آن است، استفاده کند.
چراDirectX 12 چنین اقدام بزرگی است
کاملاً واضح است که DirectX 12 اقدام بزرگی است که مایکروسافت برای پیشرفت چشمگیر نسخه قبلی به وجود آورده است.
برایXbox One ، این ابزار گزینههای بیشتری برای رندر فراهم میکند. همچنین راه را برای بازیهای زیباتر با جلوههای بصری پیشرفتتر هموار میکند. همچنین امید است که DirectX 12نرخ فریم سریعتر PS4-like را آزاد کند. زیرا این کار به توسعه دهندگان امکان دسترسی آسانتر به ESRAM فوق سریع Xbox One را میدهد.
سرانجام، DirectX 12 داشبورد سریعتری به Xbox One خواهد داد و راه را برای ویدیوی4K هموار میکند. در کامپیوترهای شخصی، مزایای DX12 به مراتب بیشتر نمایان خواهد شد.
سازگاری وارونه
یکی از ویژگیهایی که گوش اکثر گیمرها را تیز میکرد اعلامیه سازگاری DX12 با سختافزار قدیمی DX11 بود. این موضوع اساساً به این معنی است که اگر کارت گرافیک شما کمتر از دو سال دارد، احتمالاً نیازی به ارتقا ندارید.
البته، بخشهایی ازAPI های DX12 وجود دارد که احتمالاً در اختیار سختافزارهای قدیمی قرار نخواهد گرفت. این بخشها به طور خاص با DirectX 12 سازگار هستند. اما در پایان، اگر کارت گرافیک شما از DX11 پشتیبانی میکند همچنین میتوانید، از بخش قابل توجهی از امکانات آن لذت ببرید.
کاربران لپتاپ خوشحال میشوند
مایکروسافت وعده داده است که DX12 در سیستمهای سطح پایین، یعنی لپتاپ و تبلت، به خوبی کار خواهد کرد. گیمرها معمولاً برای انجام بازیها لپتاپ نمیخرند. آنها به احتمال زیاد یک کامپیوتر رومیزی بزرگتر سرهم میکنند یا میخرند که بتواند اجزای مورد نیاز برای اجرای بازیها را با جزئیات بالاتر و نرخ فریم بیشتر پشتیبانی کند. برنامه DX12 بازی در سیستمهای سطح پایین را قابل تحمل میکند.
قابلیتهای جدید چند آداپتور
برنامه DX12 در سطح پایین کار میکند. به این معنی که به گزینههای سختافزاری بسیار بیشتری نسبت به نسخههای قبلی خود دسترسی دارد. از بین اینها، این برنامه شاید بهترین آداپتور (مبدل) چند منظوره باشد. استراتژی چند آداپتور به سادگی به توسعهدهندگان این امکان را میدهد تا وظایف پردازش را بین GPU اصلی و پردازنده گرافیکی یکپارچه شما تقسیم کنند.
این بدان معناست که در صورت اجرای ماهرانه، کارت گرافیک بزرگ شما که صدها هزار تومان برای آن پرداخت کردهاید، تنها پردازشهای سنگین گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. این موضوع باعث میشود گرافیک یکپارچه برای کارهای سبکتر باقی بماند. مایکروسافت ادعا میکند که این موضوع میتواند باعث افزایش عملکرد در حدود 10 درصد شود.
مطلب پایانی درباره DirectX 12
به طور واضح،DirectX 12 بیشترین سود را برای گیمرهای ویندوز 10 خواهد داشت. مطمئناً مزایای دیگری نیز در رابطه با عملکرد بهتر ویدئو وجود خواهد داشت. خصوصاً با افزایش سرعت کاربرانی که از سیستم 4K استفاده میکنند. در این بین،DX12 برای کسانی که با کامپیوترهای شخصی خود بازی میکنند یک عملکرد بزرگ خواهد بود.
مطالبی که شاید برای شما مفید باشد
تفاوت فنهای سه و چهار پین پردازنده (CPU) در چیست
فرق بین حافظه DDR3 با DDR3L و نحوه استفاده از آنها
نحوه پیدا کردن نوع کارت گرافیک (GPU) موجود درکامپیوتر