آموزش بازاریابی در واتساپ

تبریک می‌گویم، اگر در حال خواندن این پست هستید، به این معنی است که شما تصمیم گرفته‌اید به دنیای بازاریابی واتساپ و به بیش از پنج میلیون شرکت در سراسر جهان که قبلاً از طریق واتساپ تجارتی این کار را شروع کرده‌اند، بپیوندید.

در نتیجه، شما حساب تجاری واتساپ خود را راه‌اندازی کرده‌اید. گام بعدی این است که ویترین فروشگاه خود را بسازید، فرآیندهای پیام‌های بازاریابی خودکار واتس اپ خود را راه‌اندازی کنید و یک تجربه بازاریابی و خدمات مشتری یکپارچه واتساپ را برای مشتریان خود ایجاد کنید.

ما در این آموزش بازاریابی از طریق اپلیکیشن واتساپ ، نحوه استفاده از ویژگی‌های ارتباطی برای بازاریابی تجاری را به شما آموزش خواهیم داد.


ابزارهای تجاری بازاریابی واتساپ

آموزش بازاریابی در واتساپ 1

در اپلیکیشن واتساپ بیزینس، ابزارهای بازاریابی متنوعی در اختیار شما قرار دارد که باید به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی واتس اپ خود از آنها نهایت استفاده را ببرید.

ما موارد زیر را با جزئیات بررسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید از آنها برای بازاریابی واتس اپ استفاده کنید.


پروفایل تجاری (Business Profile) واتس اپ

مرحله اول گذاشتن پروفایل واتساپ شرکت شما است. این پروفایل بسیار شبیه به یک پروفایل شخصی واتس اپ است، زیرا به دیگران کمک می‌کند تا در یک نگاه متوجه شوند که شما چه کسی هستید.

این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا یک تصویر، یک نام نمایشی، یک بخش از درباره ما و البته یک شماره تلفن برای نمایش قرار بدهید.

آموزش بازاریابی در واتساپ 2

به پروفایل به عنوان یک نسخه فشرده از صفحه اصلی کسب و کار خود در WhatsApp فکر کنید. شما باید شرح کسب و کار، آدرس، دسته بندی، ساعات کاری و جزئیات تماس مانند ایمیل و وب سایت را ارائه دهید و این بخش‌ها را تا حد امکان دقیق و آموزنده پر کنید.

نکته بازاریابی واتساپ: توضیحات خود را مانند قسمت پیشنهادی ارزش وب سایت خود ( مانند درباره ما) را با عنوانی کوتاه و جذاب پر کنید. توجه داشته باشید که توضیحات تنها می‌توانند 180 کاراکتر داشته باشند، بنابراین باید تمامی کلمات کلیدی قدرتمند و تاثیرگذار را در 180 کاراکتر خلاصه کنید و بنویسید.


کاتالوگ محصولات (product catalog)

کاتالوگ محصول جایی است که شما می‌توانید خدمات و محصولات خودتان را به نمایش بگذارید. در نهایت، بازاریابی به معنای تبلیغ و فروش محصولات شماست، بنابراین شما دوست دارید که عکس‌های محصول شما اعتماد و اطمینان را به مشتریان شما منتقل کنند.

این موضوع بدان معناست که عکس‌های محصول که قرار است در واتس‌اپ تجاری خود به نمایش بگذارید باید توسط یک عکاس حرفه‌ای گرفته شود. این عکس‌ها باید توسط عکاسی ایده‌آل و با تجربه در عکاسی محصول و از زوایای مختلف گرفته شود.

تصاویر جذاب محصول باعث می‌شود مشتریان احساس کنند که محصولات را در دستان خود گرفته‌اند، که همین امر در بازاریابی واتس اپ مهم است. تصاویر یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند مشتریان شما را یک قدم به خرید نزدیک تر کنند.

برای هر محصول، می‌توانید چندین تصویر (که ما توصیه می‌کنیم حتما این کار را بکنید)، نام تصویر، قیمت، توضیحات محصول، لینک به صفحه محصول در وب‌سایت خود و کد محصول را اضافه کنید.

آموزش بازاریابی در واتساپ 3

یکی از بهترین ویژگی های کاتالوگ محصولات این است که همراه با لینکی است که می‌توانید برای مشتریان خود ارسال کنید. وجود این ویژگی با توجه به کمپین های بازاریابی یا تبلیغات واتس اپ بسیار عالی است، زیرا می‌توانید مشتریان را مستقیماً به طرف محصولات مربوطه هدایت کنید و از آنها بخواهید در خود واتس اپ محصولات مورد نظر خودشان را جستجو کنند.


ویژگی پیام دور (away message) در بحث بازاریابی واتساپ

ویژگی پیام دور (away message) می‌تواند یک ابزار اصلی بازاریابی واتس اپ باشد، اما برای اهداف ارتباط با مشتریان خارج از ساعات کاری شما بسیار مهم است.

آموزش بازاریابی در واتساپ 4

به جای اینکه مشتریان خودتان را در انتظار بگذارید و پیام‌هایشان را در زمانی که کار نمی‌کنید بی‌پاسخ بگذارید، ارسال یک پیام ساده می‌تواند برای برقراری ارتباط با مشتری معجزه کند.

لازم نیست پیام شما خیلی پیچیده باشد، حتی پیام پیش فرضی که WhatsApp ایجاد کرده است کافی است: ممنون از پیام شما، ما در حال حاضر در دسترس نیستیم، اما در اسرع وقت پاسخ شما را خواهیم داد.

با این حال، ما به شما توصیه می‌کنیم پیام بازاریابی واتس اپ خود را به گونه‌ای سفارشی کنید که حداقل زمان بازگشایی فروشگاه شما و زمانی که مشتریان می‌توانند از شما انتظار پاسخ داشته باشند را داشته باشد.

همچنین می‌توانید انتخاب کنید که پیام همیشه، یا صرفا برای مواقعی که باید فروشگاه خود را برای مدت طولانی‌تری ببندید، یا فقط در ساعات خاصی یا خارج از ساعات کاری ارسال شود.

آموزش بازاریابی در واتساپ 5

همچنین می‌توانید انتخاب کنید که پیام دور وقتی که در خانه هستید برای چه کسی ارسال شود:

  1. همه (Everyone)
  2. همه کسانی که در دفترچه آدرس نیستند (Everyone not in address book)
  3. همه به جز (Everyone except)
  4. ارسال فقط به (Only send to)


ارسال پیام تبریک (greeting message)

آموزش بازاریابی در واتساپ 6

ابزار بازاریابی بعدی واتس اپ در حساب تجاری واتساپ پیام تبریک است. درست مانند پیام دوری که در نکته قبلی به آن پرداختیم، این یک ویژگی پیام‌رسانی خودکار است.

شما می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که به‌طور خودکار یک پیام خوشامدگویی برای مشتریانی که برای اولین بار وارد حساب کاربری شما می‌شوند ارسال کند. همچنین می‌توانید یک پیام تبریک برای مشتریانی که به مدت 14 روز غیرفعال بوده‌اند ارسال کند تا به آنها یادآوری کند که مجددا به حساب شما سر بزنند.

قدرت بازاریابی پیام تبریک را دست کم نگیرید. این قابلیت یک راه عالی برای کاهش زمان پاسخگویی شما و راهنمایی مشتریان به سمت اطلاعات مورد نیاز و / یا خرید محصولات شما است.

راه‌های انجام این کار عبارتند از:

  • آنها را به بخش راهنمای فروشگاه خود ارسال کنید.
  • آنها را تشویق کنید تا کاتالوگ محصولات شما را بررسی کنند.
  • تمامی اقلام فروشی را تبلیغ کنید.
  • ارائه کدهای تخفیف به مشتریان


پاسخ‌های سریع (Quick replies) در بازاریابی واتساپ

آموزش بازاریابی در واتساپ 7

پاسخ‌های سریع اساساً یک نوع قالب پیام هستند که می‌توانید ایجاد و ارسال کنید. این نوع پیام‌ها به شما اجازه پاسخ فوری به پیام‌های مشتریان را می‌دهد.

به جای اینکه مجبور باشید هر بار که می‌خواهید پاسخ دهید یک پیام کامل را تایپ کنید، این ویژگی به شما امکان می‌دهد بخش‌های انتخابی را به سادگی سفارشی کنید.

همچنین می‌توانید یک میانبر ایجاد کنید، که مانند یک هدر یا یک برچسب کار می‌کند تا به شما امکان دهد الگوی پیامی را که می‌خواهید ارسال کنید را به راحتی شناسایی کنید.


کاربرد برچسب‌ها (labels) در بازاریابی واتساپ

ویژگی برچسب‌ها (labels) یک ابزار بازاریابی شگفت انگیز واتس‌اپ است که به شما کمک می‌کند تا کار خود را سازماندهی کنید، زیرا به شما امکان می‌دهد ارتباطات خود را با مشتریان خود مرتب و دسته‌بندی کنید.

به‌طور پیش‌فرض، واتس‌اپ برخی از دسته‌های پرکاربرد برچسب را ایجاد و به آنها کد رنگی اختصاص داده است.

آموزش بازاریابی در واتساپ 8

اما شما می‌توانید به راحتی برچسب‌های موجود را ویرایش کنید، رنگ‌های آن‌ها را تغییر دهید و حتی برچسب‌های جدیدی برای نیازهای دیگر، از جمله درخواست‌های فوری، تبلیغات واتس‌اپ و موارد دیگر ایجاد کنید.

بهترین بخش در مورد این برچسب‌ها این است که شما می‌توانید به جای ارسال پیام جداگانه به مشتریان، که زمان بر و خسته کننده است، یک پیام صوتی قابل پخش را تحت یک برچسب واحد ارسال کنید.

این قابلیت روشی مشابه ویژگی BCC در ایمیل ها عمل می‌کند. پیامی که به این صورت ارسال می‌کنید به طور جداگانه توسط هر مشتری در یک چت خصوصی دریافت می‌شود.

به طور کلی این نوع پیام دارای ویژگی های زیر است:

  • نمی‌توان گفت که این نوع پیام مانند ارسال پیام به صورت انبوه است.
  • مشتریانی که این نوع پیام را دریافت می‌کنند نمی‌توانند اطلاعات تماس گیرندگانی که شما برایشان پیام ارسال کرده‌اید را مشاهده کنند.
  • پاسخ به پیام صوتی قابل پخش شما از طریق چت خصوصی ارسال می‌شود.


استفاده از برچسب ها برای تبلیغات واتس اپ

این ویژگی به ویژه هنگام اجرای تبلیغات واتس اپ بسیار مفید است.

به عنوان مثال، فرض کنید استراتژی بازاریابی واتس اپ شما شامل پاداش دادن به مشتریان با مبلغ خرید بالا با کد تخفیف است.

شما می‌توانید مشتریانی را که مثلاً بیش از 1000 دلار از شما خرید کرده‌اند را روی یک برچسب، برچسب بزنید.

هنگامی که زمان اجرای تبلیغات واتساپ که فقط این نوع از مشتریان را هدف قرار می‌دهد فرا می‌رسد، می‌توانید پیامی را با کد تخفیف ویژه و پیوندی به کاتالوگ محصولات خود بدون نیاز به جستجو در کل لیست مشتریان خود برای آنها ارسال کنید.


لینک کوتاه (short link)

آموزش بازاریابی در واتساپ 9

ویژگی لینک کوتاه (short link) یک URL کوتاه و یک کد QR را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید برای سایر مشتریان ارسال کنید تا از آنها دعوت کنید تا در واتساپ به شما پیام دهند.

شما می‌توانید این لینک های کوتاه را از طریق خود واتس اپ یا سایر برنامه های ارتباطی از جمله اینستاگرام، فیس بوک مسنجر، ایمیل و غیره به اشتراک بگذارید.

با باز کردن لینک یا کد QR توسط مشتری، یک پنجره گفتگو با شما از طریق حساب‌های شخصی واتساپ آنها در تلفن همراه یا از طریق واتس‌اپ وب باز می‌شود و شما می‌توانید با آنها گفتگو کنید.

آموزش بازاریابی در واتساپ 10

شما حتی می‌توانید این لینک‌ها را طوری تنظیم کنید که یک پیام پیش‌فرض تایپ شده و آماده باشد تا زمانی که مشتری بر روی آن کلیک می‌کند این پیام در یک پنجره چت به آن نمایش داده شود.




مطالبی که شاید برای شما مفید باشد

نحوه پاک کردن فضای ذخیره سازی واتساپ

سه روش انتقال واتساپ به کارت حافظه

نحوه انتقال پیام‌های واتساپ از آیفون به اندروید




دیدگاهتان را بنویسید